fredag 14. desember 2012

14. desember - Julerose

Endelig fredag og snart helg!
En av fredagstradisjonene er Blommig fredag på bloggen Bland rosor och bladlöss. Ukens tema er Min favorittblomst. Årstiden tatt i betraktning har valget mitt falt på Julerose.

 
Helleborus 'Niger'.
'Christmas niger' faktisk.





Deler denne informasjonen fra Hageliv-bloggen:

Stell inne:Juleroser blomstrer naturlig på senvinter/tidlig vår med sterkt lys og lav temperatur. Slik vil de gjerne ha det hvis de står inne også – kjølig og lyst. Mange opplever at de kan få en del gule blader inne og det er for at de står for mørkt og varmt. Sett de lysere straks. Skal de plantes ut til våren, må de få det lyst og kjølig resten av vinteren. Pass på å ikke overvanne, da kan de råtne.

Julerosetips!
- Klipp bort bladene på våren, så kommer blomstene bedre frem.

- Denne vårplanten reagerer på  høyetemperaturer. Jo varmere det er, jo kortere står blomstene. Så sett den vekk fra varmeskilder som ovn og peis.

- Juleroser er ikke gode som snittblomster, for stilken klarer ikke å suge opp vann. Blomsterhoder som kan flyte i bolle med vann er lekkert og blomstene står ca. en uke.

- Har du plantene inne, sett planten kjølig og lyst med en gang de er ferdige med å blomstre. Pass på at planten ikke er for våt.


Amaryllis er også en bra kandidat til julens favoritt. Denne blir fin om noen dager.

 Hippeastrum
 

Ønsker alle en fortreffelig fredag!
-Hilsen Elin-

21 kommentarer:

  1. Innan vi fick en meter snö, hann jag se att julrosorna har massor av knoppar. Lovar gott inför våren. Då ska här njutas av dem.
    /Anette

    SvarSlett
  2. Juleroser er en av mine store favorittplanter! De trives ikke inne, nei, så det er en utfordring å holde de i live til det går an å plante de ut. Etter jul skal min ned i en kald kjeller under lys, der trives de veldig godt i forhold til inne i stua ;-)
    God helg!

    SvarSlett
  3. O ja, julblommorna är favoriter! Nu när det inte finns så mycket andra blommor ute, vill man ha den inne. Ha det bra!

    SvarSlett
  4. Visst är julrosorna helt fantastiska. Fint bildcollage också. Ha det bra.

    SvarSlett
  5. Så passande så här i juletider. Julrosor är nog min favoritblomma också den här tiden på året. Den och iskonvaljer. Du ser.. Inte lätt att välja.
    Ha en finfin helg!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvarSlett
  6. Har inte sett mina julrosor nu. De är under all snön...men snart så!

    /Lillianna

    SvarSlett
  7. Ditt val är även en av mina favoriter…tack för ögongodiset…=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvarSlett
  8. Julrosen är en fin blomma. I år har jag inte någon inne men på min koloni blommar de.
    Ha en fin helg.
    Kram Meta

    SvarSlett
  9. Nydelige bilder. Det er en så fin varm tone i dem. Ha en riktig fin førjulshelg! Hilsen Anne

    SvarSlett
  10. Vilka fina bilder.
    Julrosen verkligen en riktigt vacker växt och det finns så fantastiskt fina sorter.

    Trevlig helg

    SvarSlett
  11. Julrosen är en riktig glädjespridare så här års, ett måste på mitt julbord :)

    SvarSlett
  12. Vacker juros! En klar favorit. Så fina bilder.
    Ha en fin helg.
    Kram Maria

    SvarSlett
  13. vackra julrosor!!En favorit här också...
    Ha en underbar helg!!

    SvarSlett
  14. Flott julerose! Jeg er også glad i dem! Desverre har jeg ikke hatt stort hell med julerosene mine, hverken inne eller ute. Da kanskje det hjelper å følge dine tips, så takk! Har en inne nå som i hvert fall har hatt 1 blomst. Poden i huset liker tydeligvis også juleroser, for har plukket den av. Da måtte jeg svelge dypt og telle til tre før jeg åpnet munnen ;-) Håper din får stå i fred, god helg til deg!

    SvarSlett
  15. Julrosor är vackra. Jag planterade ett par stycken i våras, men de syns inte under snön, så jag vet inte om det blir något av dem.
    Ha en fin söndag,
    Carina

    SvarSlett
  16. Elsker julerose..det er min favoritt på denne tiden og ellers:))
    Det blir flere og flere ute i bedet hvert år:)
    God søndag:)

    SvarSlett
  17. Javisst! Julrosor är underbara. :-)

    SvarSlett
  18. Så vacker"!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvarSlett
  19. Julrosor är riktigt fina och så bra att man kan plantera ut dem sen.

    Kram

    SvarSlett
  20. Ønsker dere en Riktig God Jul ♥

    SvarSlett
  21. Hei, må bare konstatere at vi har sammenfallende smak i juleblomster. Julerose og amaryllis er noen av de mest spesielle og mest spennende. Jeg vet det fins mange andre flotte også, men gøy at vi har litt samme smak her.

    SvarSlett

Veldig hyggelig om du legger igjen en melding til meg!

Dersom du ikke har blogg, kan du kommentere som Anonym:
* Skriv inn kommentaren i kommentarfeltet
* Velg Kommenter som: Anonym
* Trykk Publiser

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...