torsdag 2. august 2012

Nye stauder

 Her kommer et bilderas fra plantene jeg kjøpte på Plantetunet. Dette var et fin-fint planteutsalg med hovedsakelig pryd- og nyttestauder i hagen til Kari Opedal i Kinsarvik.
Ta turen innom om dere er i nærheten!

Jeg har nok en gang handlet planter før de har et planlagt hjem, så det må nok bli en "vente-potte" på disse også! I påvente av at samboeren skal snekre opphøyde bed til meg.


1)
Apotekerkattost Malva sylvestris ssp. mauritiana


2)
Apotekerkattost Malva sylvestris 'Zebrina'


3)
Busknellik
dianthus barbatus 'nigrescens sooty'
som forhåpentligvis skal blomstre slik:
Bildet er hentet fra Thompson & Morgan


4)
Etasjeblomst Monarda didyma 'Oswego Tea'

Denne skal visstnok være en god plante å lage te av
og den skal blomstre slik:
Bildet er hentet fra Plantetunet

5)
Kalifornialewisia Lewisia cotyledon
Stauden er kåret til nasjonalplante i den amerikanske staten Montana,
så da blir den nok bra i min hage ved skauen au. Den skal tåle ganske dårlige forhold,
så da jeg har det perfekte sted!
 Blomstringen neste mai-juni satser jeg på blir slik:
Bildet er hentet fra http://www.em.ca/garden/per_lewisia_cotyledon1.html



6)
Krypfredløs Lysimachia nummularia



7)
Hageaurikkel Primula pubescens
Planten skal trived i fuktig moldjord (hva som nå menes med det...)
og skal i april/mai komme med slike fine blomster:






8)
Japanprimula primula japonica 'Apple blossom'
som skal blomstre slik:
Bildet er hentet fra Wild Ginger Farm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelig om du legger igjen en melding til meg!

Dersom du ikke har blogg, kan du kommentere som Anonym:
* Skriv inn kommentaren i kommentarfeltet
* Velg Kommenter som: Anonym
* Trykk Publiser

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...